Interview med CHGP’s – måske – ældste kører

Harry Lund, 82, ved siden af sin DKW Autounion Spezial

Harry Lund på 82 år er muligvis den ældste kører i feltet til årets CHGP, selvom det ikke er en titel han frivilligt påtager sig. Bilen han kører i en DKW Autounion Spezial fra 1945. Autounion blev senere til Audi og bilen er derfor et sjældent klenodie fra Audis spæde begyndelse.

Bilen har 28 hestekræfter, der kommer fra en 2-cylinderet motor på 698 kubik. Bilen er tilmeldt i Formel Junior-klassen, og Harry er sikker på sin position til hvert løb: Han er nemlig altid sidst. Det rører dog ikke den erfarne racerkører stort.

Ekstremsporten: Harry, du er muligvis den ældste kører i feltet og du kører i en særdeles flot og gammel Autounion. Kan du fortælle lidt om bilens historie?

Harry Lund: Bilen er restaureret fra dengang hvor den bare var et muse-bo. Selvom jeg selv har arbejdet som mekaniker, må jeg erkende at jeg ikke var dygtig nok til at genopbygge bilen. Derfor fik jeg hjælp af nogle dygtige mekanikere og de har gjort et rigtig godt stykke arbejde.

Ekstremsporten: Hvad synes du om CHGP som arrangement?

Harry Lund: Jeg vil gerne sende en stor hilsen til arrangørerne og de frivillige. De gør et stort stykke arbejde for motorsporten i Danmark.

Autounion blev i 1969 til Audi. Logoet var dog på plads allerede i 1945.

Ekstremsporten: Hvordan har du det med, at du næsten altid ligger sidst?

Harry Lund: For mig er min placering ikke så vigtig. Selvfølgelig ville jeg gerne vinde, men jeg er med til HGP fordi jeg synes det er sjovt. Man får mange gode venskaber gennem motorsport og vi deler den samme passion. Bilen er også mere et klenodie, den har vundet mange priser for sit design og i hele Europa er den velkommen på baner og udstillinger. Den har blandt andet været udstillet til FIA’s kongres i København. Tom Kristensen har også kørt i bilen herinde og det er en god historie.

Ekstremsporten: Tak for din tid og held og lykke med racet i dag.