Turen går til Yas Marina Circuit

Årets sidste Formel 1 Grand Prix afholdes, traditionen tro fristes man efterhånden til at sige, på Yas Marina Circuit i Abu Dhabi. Banen åbnede i 2009 og har siden 2014 haft æren af, at sæsonen i motorsportens kongeklasse sluttes af netop her.

En bybane – eller hvad?
Yas Marina Circuit er omgivet af luksushoteller, en stor lystbådehavn og har forlystelsesparken Ferrari World som nabo. Men så er det vel en bybane? Nej, faktisk ikke. Banen er designet af arkitekten Hermann Tilke og byggeriet begyndte i 2007, da Yas Island bare var ødemark. Siden undgik området en stor forvandling til det som det er i dag, en turistmagnet. Fordi banen kom først, og siden byen, er Yas Marina Circuit at betegne som en almindelig racerbane. Banens kantede layout giver dog nemt associationer til egentlige bybaner.

Twilight race
Med ovenstående overskrift skal tankerne ikke henledes på en teenage-film af samme navn, men på det faktum, at Grand Prix’et i Abu Dhabi er Formel 1’s eneste skumringsløb. Løbet starter i dagslys, men på grund af både årstiden og banens placering tættere på ækvator gør, at skiftet fra dagslys til mørke går væsentligt hurtigere end det for eksempel ville gøre på Spa, Belgien, i august. Skumringsløbet giver en helt særlig stemning og kræver, at kørerne kan omstille sig imens de er i raceren. Banen oplyses kunstigt, præcis som ved aftenløbet i Singapore, men i modsætning til Singapore, hvor det kunstige lys er konstant, øges lyset på Yas Marina Circuit gradvist. En anden fordel ved at løbet slutter i mørke er, at arrangørerne kan give den fuld gas med fyrværkeri, når vinderen krydser målstregen.

Allerede legendarisk
Selvom banen i år fejrer 10 års Formel 1-jubilæum, er den stadigt en relativ ung bane i motorsportens kongeklasse – til sammenligning har for eksempel Monza, Italien, lagt asfalt til 68 Grand Prix’er

. Men den unge alder betyder ikke, at det ikke er en bane uden historie. I 2010, i sæsonfinalen, vandt Sebastian Vettel sit første verdensmesterskab, fra hvad der må betegnes som en underdog-rolle. Inden løbet førte Fernando Alonso stillingen. Han havde 246 point, Mark Webber havde 238 point og Sebastian Vettel havde skrabet 231. Endelig havde Hamilton også en, om end ret teoretisk mulighed, for at blive verdensmester, såfremt han vandt og derved kunne ligge 25 point til hans i forvejen 222 point. Dette ville dog kræve, at Alonso ikke fik et eneste point. Vettel vandt som bekendt løbet og verdensmesterskabet var i hus, da Alonso kom i mål på en skuffende syvendeplads. En afgørelse, som vil blive husket mange år frem.

Årets løb
Selvom begge VM-titler i år er sikret af henholdsvis Lewis Hamilton og hans team Mercedes, er der stadig ting og sager på spil på søndag. Valtteri Bottas kan sikre sig tredjepladsen, hvis han får 15 point mere end Kimi Raikkonen. Til gengæld kan Bottas også tabe sin øjeblikkelige fjerdeplads, hvis Max Verstappen får fire point mere end Bottas. Kevin Magnussen har pt. 55 point, og dermed er der ikke langt op til Sergio Perez 58 point på ottendepladsen. I konstruktørernes mesterskab har Haas også noget at vinde, selvom det ser sværere ud her. Afstanden op til Renault på fjerdepladsen er 24 point, og dermed kræver det lidt af et mirakel, da Renault helst ikke skal score point, mens Haas skal have en af deres bedste weekender for at tage den uofficielle titel som ”Best of the rest”.
Dermed er der stadig al mulig grund til at se med i weekenden, også fordi det er det sidste Grand Prix i næste fire måneder, inden det igen går løs i Australien 17. marts 2019.

Leave Your Reply

Your email address will not be published.