Turen gik til Abu Dhabis Grand Prix

En smuttur til Abu Dhabi på fire dage for at se årets sidste Formel 1 Grand Prix er ’in the books’, og vi gør status over do’s and dont’s. Vi håber nedenstående kan tjene som en form for guide til dem, der overvejer at tage til Abu Dhabis Grand Prix i fremtiden. Vi vil gøre opmærksom på, at vi kun kan underrette om hvordan tingene forløb sig på banen i år, og det kan derfor ændre sig til de næste år.

Fly og transfers
Vi fløj med Norwegian direkte fra København til Dubai International med en B737. Der findes mange andre muligheder, men Norwegian er umiddelbart den billigste mulighed. Er man ikke meget for syv timer i en cigaræske, er Emirates et muligt alternativ. Vi havde hjemmefra troet, at Dubai og Abu Dhabi var lidt mere nærliggende end hvad de egentlig er – de er nemlig adskilt af 100 km ørken. I transferbus, arrangeret af vores rejseselskab Fanrejser.dk*, tog turen fra vores hotel i Dubai til banens fjernparkering ca. to timer.

Da man skal til banen fredag, lørdag og søndag, og måske også torsdag, bliver det hurtigt til mange timer i bus. Vi vil derfor anbefale, at man undersøger mulighederne for at bo i Abu Dhabi.
I løbsweekenden findes der to buslinjer til banen. Disse er gratis. Den ene kører fra fjernparkeringen (beregnet til både turistbusser og personbiler) til banen, mens den anden cirkulerer om banen. Dette var i hvert fald tilfældet i år. Yas Marina Circuit er nemlig ’berygtet’ for at lave bussystemet om hvert år, så selv garvede fans kan tage den forkerte bus. Vi vil derfor anbefale, at man er meget opmærksom på forskellen på de forskellige buslinjer samt hvor de kører hen. Den ene buslinje kan bruges som transport fra den ene ende af banen til den anden, selvom man sagtens kan gå dette stykke – det tager omtrent 30 min.

Transport i øvrigt
Ønsker man at rejse på egen hånd eller at blive på banen længere end ens turistbus ved grupperejse, er taxa et godt bud på effektiv transport. Vi gav 200 Dirham (ca. 360 kr.) for taxa fra banen til vores hotel i Dubai centrum, til nattakst vel at mærke. Sammenlignet med danske priser er det vist mere end rimeligt. Uber og lignende tjenester findes også i Emiraterne, men vores oplevelse var, at de var dyrere end de officielle taxaer.

Det offentlige transportsystem er begrænset. Dubai har to metrolinjer og en enkelt sporvognsrute. Lokale bybusser findes ikke. Vi tog en bus mellem Dubai og Abu Dhabi mandag på vores tur til Ferrari World – mere om det senere. Dubais Metro er til gengæld af høj kvalitet og stationerne er særdeles nemme at kende. Metroen er relativt billig og nem at finde ud af. Hvis man en dag ønsker at besøge Burj Khalifa, kører metroen også direkte hertil.

Biltrafikken, især i Dubai, er noget for enhver med bare en smule interesse for biler. Til sidst gider man næsten ikke dreje hovedet efter en Porsche/Ferrari/Lamborghini, for man ved, at den næste kommer om to minutter. Vi holdte pause på Al Marsa Street en aften og så her mange superbiler. Dubai Marina er også et hotspot for biler i millionklassen. På vores tur så vi flere Rolls Royce end cykler, og det siger både noget om mængden af cykler og af RR’s. Vi vil anbefale, at man, hvis man er til biler, tager sig tid til at sidde et sted og observere bilerne – det er en oplevelse i sig selv.

Trafikkulturen er til gengæld ikke i den høje ende. Der er en høj grad af aggressivitet og kort lunte. Hovedmotorvejen gennem Dubai er desuden minimum sekssporet, så det gælder om at have øjne og ører med sig, hvis man lejer en bil. Til gengæld slås der fra myndighedernes side hårdt ned på decideret farlig kørsel; kører man over for rødt, resulterer det i ubetinget frakendelse af kørekortet, mens hastighedsovertrædelser registreres af automatiske nummerpladescannere, og bøden sendes til ejeren.

Som en sidebemærkning er det værd at nævne, at byggeriet af verdens første supersoniske transportsystem begynder mellem Dubai og Abu Dhabi i den nærmeste fremtid. Rørsystemet skal sende ’kapsler’ afsted mellem de to millionbyer med hastigheder op til tre gange hurtigere end en Formel 1 racer. Derved burde turen til banen fra Dubai i fremtiden kunne klares på et kvarter.

Generelt om Yas Marina Circuit
Ved indgangen til banen er der security, lidt i stil med lufthavns-security. De tillader ikke, at mad og drikke bringes med ind, men det er dog ikke værre, at hvis det ligger i bunden af ens taske, bliver der ikke sagt noget, selvom tasker bliver kørt gennem en scanner. Vi oplevede, at hvis de gennemsøgte vores taske, var det som regel kun i toppen af tasken. Ens kamera kan risikere at blive gennemsøgt, men det er ikke alle steder. Bemærk at der er en opdeling af mænd og kvinder, og eftersom at majoriteten er mænd, går det som regel hurtigere i kvindernes kø. Generelt virker security-personalet venlige og fair.
Man skal være opmærksom på, at hele banen ikke er et stort securityområde, og man kan derfor risikere, at skulle gennem security flere gange, hvis man bevæger sig rundt om banen. Et mindre irritationsmoment, men køerne bevæger sig heldigvis hurtigt.

Hvis man ønsker at deltage i koncerterne efter løbet, skal man sørge for at anskaffe sig et koncertarmbånd, som fås ved alle indgange. Vi kan dog ikke garantere, at det også forløber sig således de næste år. Marinaen er åben for alle, selvom det umiddelbart ikke virker sådan, og man kan således gå ”bagom” banen langs marinaen.

Der ligger en fanzone inde i midten af området, som bestemt er et besøg værd. Her er mange sjove ting at opleve. Man kommer dertil via en tunnel under banen, som ligger ud for West Oasis. Bag fanzonen ligger Abu Dhabi Hill, som er en bakke med ståpladser. Man skal dog være opmærksom på, at tribunebilletter desværre ikke giver adgang hertil.
Vi havde tribunebillet til South Grandstand, men oplevede at vi under fredagens træninger samt Formel 2’s løb sagtens kunne sidde på andre tribuner. Lørdag og søndag var det dog ikke muligt, nok grundet flere tilskuere, samt at folk skal have mulighed for at sidde på de pladser de har betalt for. Der står stewards ved hver tribuneindgang klar til at hjælpe. Ens billet skal ligeledes scannes ved indgang. Tribunen var generelt pæne og rene, og hvad vi vil kalde luksuriøse i forhold til hvad vi har oplevet på baner som Spa og Red Bull Ring. Der er flere snackboder og toiletter fordelt på de store tribuner.

Ved South Grandstand, som befinder sig ved sving 11, er der gode oversigtsforhold, og man kan se det meste af den anden langside samt sving 12, 13 og 14. Vi oplevede flere gode overhalinger og godt race. I enden af South Grandstand er der ståpladser til fotografer, og man kan få nogle rigtig flotte billeder her. South Grandstand er opdelt i to niveauer, en terrasse og en balkon, hvor vi sad på terrassen, hvilket er fedt, da man sidder tættere på banen.

Der findes forskellige oaser rundt på området, og vi vil anbefale, at man tager sig tid til at opleve al den underholdning der findes her. Udover live musik af enhver slags, er her også mad og drikke i alverdens afskygninger. Koldt vand findes alle steder til få penge, mens øl er til overpris. I disse oaser er der også merchandise-boder, samt hæveautomater – boderne på området tager kun imod Dirham og kort.

Langs banen er der flere parkeringspladser kaldet Silver- og Gold Parking med masser af fede biler, bl.a. fra Ferrari Club. Dette er værd at bruge tid på, hvis man vil se ekstraordinære biler, ligesom det også er sjovt at gå ind til Yas Hotel og se biler samt VIP’s.

Andre seværdigheder
Mandag efter løbet havde vi fri, og vi brugte dagen på at se nogle andre seværdigheder. Om formiddagen tog vi til Burj Khalifa, verdens højeste bygning på nuværende tidspunkt med sine overvældende 828 meter. Vi tog metroen dertil til metrostationen Burj Khalifa/Dubai Mall, cirka otte stop, hvilket fungerede godt. Hvis man har lidt ekstra tid, er det bestemt et besøg værd.

Derudover besøgte vi også Ferrari World, hvor vi havde købt billetter hjemmefra, da prisen dermed er billigere. Vi tog en offentlig bus til Abu Dhabi centrum for 60 AED tur-retur pr. person. Vi synes dog ikke, at dette kunne betale sig, da busturen var af ringe kvalitet. Derudover skal man også tage en taxa fra Abu Dhabi centrum til Ferrari World, som tager en halv time. Vi anbefaler derfor hellere en taxa hele vejen, som er en smule dyrere, men til gengæld hurtigere og kører direkte dertil.

Ferrari World var desværre lidt skuffende. Om vi bare havde vænnet os til at alt i Emiraterne er fantastisk, eller om Ferrari World vitterligt er under niveau, er en vurderingssag. Godt nok har de verdens hurtigste rutsjebane, der når op på 240 km/t, og et imponerende tag i ægte Ferrari-Rosso, men resten af parken virker en smule flad. Ved flere af forlystelserne kræves ekstra betaling oven i de 500 kr. som entreen koster per person. Det virker underligt og grådigt at skulle betale 80 kr. for en femminutters tur i en elektrisk gokart. Når det er sagt, byder Ferrari World også på interessante udstillinger, blandt andet sjældne prototyper og en virtuel tur på fabrikken i Maranello.

Alt i alt
Abu Dhabi vil være det mest eksklusive løb på kalenderen og det er det, med Monaco på en skrap andenplads. Banen er rigtig interessant, da den indeholder mange forskellige elementer. Vejret er dejligt, især for danskere der er trætte af novembervejret hjemme. Sørg for at spare op i god tid, for man får brugt en del penge undervejs. Vil man have en længere ferie ud af det, er der masser at tage sig til i de to metropoler, havet og den omkringliggende ørken.
Vi vil i hvert fald gerne tilbage!

Denne artikel er ikke sponsoreret af Fanrejser.dk, der ikke har haft indflydelse på indholdet i artiklen.
Alle billeder tilhører Ekstremsporten.dk.

Skrevet af: Niklas og Stine Vinther Jakobsen

Leave Your Reply

Your email address will not be published.